Tilbake wayback when så var spillene kanskje ikke fullt så grafisk avanserte som de er i dag, men de hadde noe som mange spill mangler..... SPILLBARHET... Donkey Kong, Asteroids, Centipede, Space Invaders.. Disse spillene kunne få deg til å fortsette å spille utover de sene nattetimer,enten det var på arkadene eller om du spilte dem hjemme på ditt gamesystem eller hjemmecomputer.
Dette var spill som kunne sluke deg helt. Jeg husker selv de første gangene jeg prøvde Asteroids på en arkademaskin, hvor lett jeg blei helfrelst på det spillet.
Fordi det var så enkelt å komme seg inn i,men likevel utfordret deg etterhvert som du kom lengre og lengre på spillet, så ville du aldri helt gå lei.
Dessverre så mangler veldig mange spill dette elementet. Enten så har de for høy inngangsterskel, og virker skremmende for den jevne gamer eller så forblir de så enkle å spille at de rett og slett blir kjedelige etterhvert. Tabbe.
Hvorfor ikke lære av de gamle spillprogrammerene, de som måtte holde seg innenfor begrensingen som 8bits-maskiner og 16bits-maskiner gav. Istedenfor å satse alt på grafikk og lyd, så satset spillprogrammerene på å gjøre spillene gøye å spille. De tenkte "Om jeg vil spille det spillet, så er sjansen stor at andre vil spille det samme spillet."
Og vet du hva? DE HADDE RETT!!! Spillbarhet er mye viktigere enn god grafikk og lyd.. Ikke det at grafikk og lyd ikke spiller noen rolle, det gjør det... Men spillbarheten ER ESSENTIELL!!
Nåja.. Jeg er en gammel gamer:D
Men kanskje det å se tilbake på computerhistorien og gaming-historien kan gi oss litt lærdom slik at man kan fortsette å komme med knakende gode spill i fremtiden?
Spill som Sim City, Populous, Civilization, Elite osv.osv. Spill laga av folk som var og er mavericks, unike, kanskje litt utflippa.. Folk som David Braben og Syd Meier.
Jeg husker f.eks. Mutant Camels og Revenge of the Mutant Camels på C64'n. Dette er spill som var ganske utflippa og skikkelig fete å spille. Samme med Antipical, Blagger, Jet Set Willy I og II. Hvem husker ikke dem?
Sånne spill gjør meg glad for at man har emulatorer så at man kan returnere til dem når man får det kicket:D
Dette var spill som kunne sluke deg helt. Jeg husker selv de første gangene jeg prøvde Asteroids på en arkademaskin, hvor lett jeg blei helfrelst på det spillet.
Fordi det var så enkelt å komme seg inn i,men likevel utfordret deg etterhvert som du kom lengre og lengre på spillet, så ville du aldri helt gå lei.
Dessverre så mangler veldig mange spill dette elementet. Enten så har de for høy inngangsterskel, og virker skremmende for den jevne gamer eller så forblir de så enkle å spille at de rett og slett blir kjedelige etterhvert. Tabbe.
Hvorfor ikke lære av de gamle spillprogrammerene, de som måtte holde seg innenfor begrensingen som 8bits-maskiner og 16bits-maskiner gav. Istedenfor å satse alt på grafikk og lyd, så satset spillprogrammerene på å gjøre spillene gøye å spille. De tenkte "Om jeg vil spille det spillet, så er sjansen stor at andre vil spille det samme spillet."
Og vet du hva? DE HADDE RETT!!! Spillbarhet er mye viktigere enn god grafikk og lyd.. Ikke det at grafikk og lyd ikke spiller noen rolle, det gjør det... Men spillbarheten ER ESSENTIELL!!
Nåja.. Jeg er en gammel gamer:D
Men kanskje det å se tilbake på computerhistorien og gaming-historien kan gi oss litt lærdom slik at man kan fortsette å komme med knakende gode spill i fremtiden?
Spill som Sim City, Populous, Civilization, Elite osv.osv. Spill laga av folk som var og er mavericks, unike, kanskje litt utflippa.. Folk som David Braben og Syd Meier.
Jeg husker f.eks. Mutant Camels og Revenge of the Mutant Camels på C64'n. Dette er spill som var ganske utflippa og skikkelig fete å spille. Samme med Antipical, Blagger, Jet Set Willy I og II. Hvem husker ikke dem?
Sånne spill gjør meg glad for at man har emulatorer så at man kan returnere til dem når man får det kicket:D
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar